Abisko nationalpark
Snö på en gren med Lapporten i bakgrunden.Foto: Abisko nationalpark

Abisko nationalpark har något att erbjuda året runt. Turiststationen håller numera öppet alla månader. Abisko har en årsmedelnederbörd på endast 300 millimeter, vilket gör att det ofta är soligt här.

Under tidig höst ”brinner” fjällbjörkskogen av höstfärger, myggen är borta och luften är ofta frisk och sval.

På senhösten och vintern kommer många för att uppleva norrsken, polarnatt, snö och kyla. Skridskoåkning på Torneträsk när isen har lagt sig kring december är ett spektakulärt äventyr.

På vårvintern är det snöskor eller skidåkning som gäller.

Sommartid kan du göra både långa och korta turer. Då upplevs fågellivet och blomsterprakten som bäst. Det kan vara högt vatten i jokkarna under försommaren.