Sonfjällets nationalpark
En tjärn ligger nedanför ett kalt fjäll, himlen är klarblå.Foto: Kenneth Johansson

Aktuellt i Sonfjällets nationalpark

Viktig information till dig som ska besöka Sonfjällets nationalpark.

Besöka parken på sommaren

Om du vill besöka Sonfjällets nationalpark på sommaren finns flera entréer att välja på. De två mest besökta entréerna är vid Nyvallen och Nysätern. Men det finns entréer även vid Dalsvallen i söder och en fin rastplats vid Valmen i sydöst.

Det är mest besökare mitt på dagen så om du har möjlighet att besöka Sonfjället vid annan tidpunkt så rekommenderar vi det utifrån risk för trängsel och problem med att hitta parkeringsplats.

Sododalsstugan och covid-19

Senast uppdaterad 2021-06-15

Vi vill informera om att Sododalsstugan hålls öppen, men får bara användas i nödläge, under det rådande utbrottet av virussjukdomen covid-19. Övrig rast och vila sker utomhus för att minska risken för smittspridning.

Följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer och ge dig ut på tur bara om du känner dig fullt frisk.

/Nationalparksförvaltningen