Garphyttans nationalpark
Ängslandskap i snö.Foto: Jesper Pietsch

När ska du besöka parken

Garphyttans nationalpark bjuder på sköna naturupplevelser årets alla dagar.

Redan i mars hälsar den första blomman dig välkommen – tibasten, vars rosa blommor slår ut på bar kvist. Några veckor senare kan du njuta av blå- och vitsippor i tusental. Liksom flyttfåglarna som nyligen vänt åter.

Kring midsommar blommar ängarna för fullt. När du sett dig mätt på alla blommor, ta dig ut i skogen och njut av lugnet. Spana efter hackspettar, nötkråkor eller kanske en ekorre. På hösten förvandlas grönskan till en explosion av färger. Svampar finns det gott om, både i ängen och i skogen.

Foto: Länsstyrelsen, Kjell Store

Alla tider på året, så länge snön inte ligger djup, är det härligt att gå de lite längre vandringsstigarna och njuta av skogens alla ljud, dofter liksom det vackert nedsilande ljuset från trädkronorna. Njut av utsikten från någon av de tre utsiktsplatserna eller varför inte passa på att grilla en korv vid någon av de två rastplatserna med eldstad?