Söderåsens nationalpark
En grupp tält som står uppställda på rast och tältplatsen Liagården.Foto: Länsstyrelsen Skåne

Platser där du kan sova i parken

Det finns övernattningsmöjligheter vid våra rastplatser, Dahlbergs och Liagården. Tänk på att alltid städa efter dig och ditt besök. Visa hänsyn till övriga besökare på rastplatsen, dag som natt. Om du eldat... Innan du vandrar vidare eller lämnar rastplatsen, se till att elden är ordentligt släckt. Tack!

Om upplevelsen

Obs! En lång, torr sommar kan påverka vattennivån i brunnarna.
Det finns alltid vatten vid naturum i Skäralid.
Ta gärna med eget vatten för att vara på den säkra sidan!

Vi följer Räddningstjänstens brandriskprognos.
Vid extrem brandrisk (5E) sätter vi ut skyltar om eldningsförbud. Dessa anvisningar ska efterlevas.
För aktuell prognos hänvisar vi till Klippan och Svalövs kommuners hemsidor.

Snälla, lämna inte mat kvar på rastplatser eller vid fikabord. Det är trevligt att du tänker på fåglarna, men det kan också locka till sig andra lite mer otrevliga djur. Framför allt vill vi hindra spridningen av afrikansk svinpest men det finns även sorkar, möss och kanske till och med råttor som lockas till vindskydd eller fikabord. Släng allt som du inte tar med dig när du lämnar platsen i soptunnorna.
Finns det inga - ta med dig skräpet hem. Tack!

Liagården

Liagården: Stugan är borta men i trädgården kan man tälta eller sova i vindskydd. Toaletter, grillplatser och långved finns.
Du får såga och hugga själv.
Vatten bör finnas året runt (beror på vädret) men brunnsvattnet provtas inte. Är du osäker, koka vattnet före användning.

Dahlbergs

Rastplatsen är öppen. Övernattning sker i tält.
Det är inte tillåtet att sätta upp hängmattor/hammockar i träd.

Torrtoalett finns, eldstäder samt några bänkbord.
Det finns ingen ved, ingen yxa, ingen såg. Ta med det du behöver.
Vi påminner om att det inte är tillåtet att plocka grenar, kvistar eller såga ner träd för att elda med, någonstans i nationalparken.

Vatten kan användas, men vattnet i brunnen provtas inte.
Är du osäker, koka vattnet före användning.
Kom ihåg att ta med eget vatten eller fyll på i Skäralid eller Röstånga om du är ute och vandrar.

Killahuset

Killahuset är en stuga utan el och vatten. Stugan har fått nytt tak och har målats både utvändigt och invändigt.
På bottenvåningen finns två rum, bord och stolar. I ett av rummen finns en kamin. Ett sovrum med tre två-våningsbritsar och ett "köksutrymme".

På ovanvåningen finns ett sovloft för ca 20 personer.

I trädgården får man tälta om man bokat huset.

Toaletter och grillplatser finns utomhus. Ved finns, men du får klyva den själv (såg och yxa ska finnas). Vatten får du ta med dig.
Du kan fylla på vatten vid naturum i Skäralid.

Om du vill kan du boka Killahuset. Nyckel hämtas och lämnas under naturums öppettider, eller enligt överenskommelse.
Kostnad 650:-/dygn; gratis för skolor.
Hör av dig till naturum om du är intresserad av att boka.

Boka Killahuset hos naturum Söderåsen:

Hela året