Store Mosse nationalpark
Foto av dvärgbjörkskvist ute på en högmosse.Foto:

Här kan du läsa om aktuella händelser i nationalparken.

Öppettider och sportlovet vecka 7

Från 7 januari 2024 har vi öppet som följer om inget annat sägs.

Söndagar kl 10-16, udda vecka

Måndagar kl 9-13

Tisdagar kl 9-13

Aktörsutbildning under 2024

Den 10-11 april 2024 är det möjlig att delta i aktörsutbildningen på Store Mosse nationalpark. Genom denna utbildning har du som har aktiviteter i eller i direkt anslutning till nationalparken möjlighet att bli samarbetsparter till nationalparken.

Så vilka fördelar finns att bli samarbetsparter?

• Träffa, interagera, inspireras och skapa nya samarbeta med andra partners
  • Få exponering på Store Mosses sida på Sveriges Nationalparkers websida.
  • Kunskap om Store Mosse.
  • Medverka i diverse publika evenemang som hålls på Store Mosse

Anmäl intresse senast 20 mars 2024 till...

E-post: storemosse@lansstyrelsen.se
Telefon: 010-223 61 30

För lite mer information om samarbetspartners och vilka som redan gått utbildningen, följ denna länk
Samarbetspartners (sverigesnationalparker.se)

Tänk på var ni parkerar

Store Mosse nationalpark är ett välbesökt turistmål. Under sommaren blir våra parkeringar snabbt fulla vilket kan göra det svårt att hitta parkeringsplats. Viktigt att tänka på då är att nationalparker har sina egna föreskrifter som säger bland annat att det är förbjudet att parkera utanför anvisade vägar och parkeringsplatser.

I år är första året som vi har ett parkeringsbolag som hjälper oss att hålla ordning. Tidigare år har vi haft parkeringskaos som gjort att bussar, räddningstjänsten och vår egen personal inte kunnat ta sig fram. Så vi vädjar till er besökare att följa skyltningen var ni får stå parkerade.

Vi har lämnat all skyltning till parkeringsbolaget. Får man en p-bot som man tycker är orättvis så ska man överklaga till parkeringsbolaget Smart Park på telefonnummer 0771 80 88 80.

Om det är fullt på huvudparkeringen kan man försöka parkera vid någon av de övriga ingångarna till nationalparken.

• Östra Rockne
  • Kittlakull
  • Kävsjö
  • Södra Svänö